Majdan - Tokáreň - Ambrušovce - Majdan: 29. máj 2016 (19 km peši)

29. 5. 2016

29.5.2016 – Majdan, Tokáreň, Lysina, Čergov, Ambrušovce, Tokáreň- Ľutina.

Druhá túra v Čergovskom pohorí na popud Jara Martona. Táto už je v letných podmienkach.

Po klasických peripetiach príprav sa ráno o 7:00 hod. schádzame na Sekčove.

Štyrmi autami, 12 členov ZVL sa presúva smer Sabinov, Majdan a asi 2 km úsekom veľmi zlou cestou k východziemu bodu túry Tokáreň. Tu po ustrojení a krátkom príhovore o nasledujúcej túre sa delíme na dve skupiny. Štyria idú žltou značkou dolinou Ľutinky, smer Ambrušovce na Čergovskú chatu.

Hlavná skupina ôsmich – Fero, Jozef, Milan, Boďa, Beáta, Katka, Jaro, Tóno absolvujú celú trasu. Nástup zelenou značkou. Mierne to stúpa prvú polhodinu. Po nočnom daždi je dosť blatisto. Potom asi hodinu prudkým stúpaním sa dostávame na hrebeň. Prechodný bod Lysina na Bardejovskú stranu do obce Kríže. Tu si dáme krátku prestávku na občerstvenie. Pokračujeme hrebeňovou modrou značkou cez Veľkú Javorinu 1099m.n.m., kde sa nám naskytujú výhľady za mierneho oparu, keďže je horúci deň a hore je nad 20 stupňov. Ušli sme zdola pred horúčavami. Na Javorine sa zapíšeme do vrcholovej  knihy. Pokračujeme cez Čergov na chatu, kde prichádzame po 3,5 hodinách. Presne na obed. To už máme prichystanú pahrebu Mirom. Pri opekačke v jednej ruke so slaninou a v druhej ruke s pivom a koláčmi od mami je nám tu parádne. Pred pol druhou odchádzame po žltej značke späť k autám. V Ambrušovciach sa zastavíme na chalupe M. Jesenka, ale sme ho nenašli. Dlhou dolinou po necelých dvoch hodinách pred treťou sme pri autách. Hlavnej skupine trvala túra 5 hod. čistého času. Dve auta sa zastavíme v Ľutinej v Grekokatolíckom areáli. V nádhernom chráme obdivujeme mozaiky svätcov Hopka, Gojdiča. Zapálime sviečky milosrdenstva. Pokračujeme budovou mučeníkov. V areáli majú miniatúry drevených kostolíkov a v hornej časti nový drevený kostol s rozhľadňou. Kocháme sa výhľadmi na dolinu. Ja, Fero a Beáta sa v Sabinove zastavíme pri obchode na korze na zmrzlinu. Okoštujeme z jednej aj z druhej cukrárne. S Beátou sme boli u jej brata v dome v stráni. Jozef nás pohostil a ukázal nám svoju činnosť, keď sa dal na Sparťana. / No podívaná ako sa pán primár plazí po bahne/.

Manšaft skonštatoval, že vedúci sa osvedčil. Ja dodávam, že s božou pomocou a prístupom všetkých sme strávili príjemný deň v krásnej prírode Čergovského pohoria.

Prešov – Haniska  1.6.2016                                                      Sopko Anton

Trasa hlavnej skupiny: Tokárne - s. Lysina - Chochuľka - s. Čergov - Ambrušovce - Podbaranie - Tokárne (16 km s prevýšením 635 m)

Trasa ostatných: Tokárne - Podbaranie - Ambrušovce - s. Čergov a späť (13 km s prevýšením 445 m).