Hrebeňom Veľkej Fatry: 23.-26. júl 2016 (VHT)

23. 7. 2016

23 – 26.7.2016 Hrebeňom Veľkej Fatry

Táto akcia bola ťažšia ešte predtým ako bola. Fero mal zložité vybavovanie nocľahov po chatách a aj doprava bola zložitá. Aj kolektív ZVL Veľká Fatra preverila ešte tým, že nebola.
            Vykryštalizovalo sa to tak, že štyria členovia ZVL Fero, Jozef, Miro, Tono a exčlen Ľubo rano 9:42 vlakom Prešov – Ružomberok a 13:50 autobusom Ružomberok – B. Bystrica, keď autobus a šofér boli zaujímaví. Čo sme stratili do kopca to sme dohnali v zjazde do Harmanca na spoj sme to stihli. Prechod začíname za Dolným Harmancom o 15:30 zelenou značkou a cyklo 14km na Kráľovú Studňu. Z vrchu ide spústa zaprášených áut. Obdivujeme vodopády a železnicu, keď vidíme vlak vychádzať z tunela a vzápätí miznúc v ďalšom. Po dvoch hodinách šliapania sa na nás zo zákruty vyrúti stará karosa a sme tak prekvapení, že ani sme ju nestihli odfotiť.
            Pred siedmou prichádzame na Kráľovú Studňu. Po krátkom občerstvení (pivo) naľahko vybehneme na Kráľovú Skalu 1377 m.n.m. kocháme sa o 20:00 panoramatickými výhľadmi a úprimne si podávame ruky. Pred deviatou máme bohatú večeru, po ktorej sa nám ťažko zaspáva. (Dostávame ráno pochvalu najmä Jozef, že sme skoro nechrápali).
            Po výdatných raňajkách formou švédskych stolov o 8:00 vyrážame na chatu Pod Borišovom, ktorú chceme dosiahnuť za 5 hod.
            Za hodinu a štvrť sme na Krížnej 1574 m.n.m. V tejto výške je prijemných 20ºC, kedže dole sú horúce dni do 35ºC. Stretame tú partiu chalanov na bicykloch, ktorí idu Pod Borišov a späť. Pokračujeme na Ostredok 1592 m.n.m. cez Chyžky 1340 m.n.m. a dlhým tiahlym stúpaním na Plosku 1532 m.n.m tú máme polhodinovú obedňajšiu prestávku. Potom už len dole kopcom a záver trochu do kopca na chatu Pod Borišovom, kde prichádzame 13:30. Po občerstvení drahým pivom naľahko za 30 min. vyjdeme na Borišov 1510 m.n.m.
            Deň nám vyšiel, keďže po ubytovaní o polhodiny sa spustil silný dážď, ktorý sme niektorí využili ako sprchu pod odkvapom. Mali tam aj televízor na baterky, tak vieme o šprinte Sagana v Paríži.
            Po večery a družnej debate s Čechmi, keď je tu 15 Čechov + my 5 Slováci a aj personál je s časti Český.
            Na izbe máme jedného spolunocľažníka, ktorý spí nad Ferom a vykľul sa z neho riadny pilčík. Raňajky tu máme zo svojich zásob, pretože personál vstáva o ôsmej. Ja som si ráno o piatej vyšiel na Borišov, na východ slnka, ktorý sa nekonal pre silnú hmlu, ale po hodine čakania sa začala hra mrakov, hmly, slnečných lúčov cez hmlu a na par chvíľ sa vynorilo aj slnko (nevšedný zážitok na meditáciu).
            O 7:30 vyrážame na najdlhšiu túru, aby sme do druhej boli pod strechou, čo bolo veľmi prezieravé. Hneď je rozcvička pri stúpaní na Plosku. Miro nás ráno 6:30 opustil a kráča cez Plosku do Liptovských Revúc resp. Liptovskej Osady a Ružomberka na vlak domov, keď cestuje na dovolenku.
            Ostávame štyria a z Ploskej cez Čierný Kameň, Minčol na ťažký výšľap na Rakytov 1567 m.n.m. Tu mierne mrholilo a mraky nás strašia, ale skoro suchou nohou prichádzame za Smrekovicu do vojenského hotela pred druhou. Stihneme sa ubytovať a vonku na lavičkách sa najesť a o pol štvrtej z okna sa pozeráme na prietrž mračien s krúpami. Ľutujeme ľudí, ktorých to zastihlo na hrebeni. Ráno v správach hlásili škody v Ružomberku.
            Mali sme dobrú večeru a ráno na Annu v utorok švédske stoly od výmyslu. Posledná časť túry so zachádzkou na Šipruň a do Vlkolinca po šiestich hodinách o tretej cez Kalváriu schádzame do Ružomberka, keď sme ešte boli na Malinom Brde na zopár pív. Boli sme v Mauzoleu a Hlinku. Cesta domov bola strastiplná (hodina výmeny rušňa, hodina a pol prípoj Kysak, 6 hod. Ružomberok – Prešov)
            Pre mňa to bola určite akcia roka ZVL. Veľké POĎAKOVANIE (PALIKAREV) Ferovi a klobúk dole pred Jozefom.
28.7.2016 – 55 ročný Tono (58 km mastných).
A na záver trocha čísiel z GPS merané mobilným telefónom Samsung pomocou aplikácie Runtastic, aj keď v turistike sa kilometre nemerajú.
1. deň – prejdených 13,80 km, nastúpaných 820m, hrubý čas 3 hod. 25 min.
2. deň – 13 km, 816m, 5 hod. 33 min.
3. deň – 13 km, 598m, 5 hod. 39 min.
4. deň – 18 km, 610m, 7 hod. 51 min.
Vypitých pív od 10 – 13 počas celej túry.